Wij organiseren al pubquizzen sinds 2015 en weten dus goed hoe je dit aanpakt. Hieronder delen we graag een zevental tips met je, zodat je ook zelf een pubquiz kunt organiseren.
- Het succes van een pubquiz wordt grotendeels bepaald door de deelnemers. Hoewel ook hier het principe van ‘hoe meer zielen hoe meer vreugd’ van toepassing is hanteren wij de stelregel dat een pubquiz leuk is vanaf ongeveer 25 deelnemers.
- Maar hoe zorg je er nu voor dat er voldoende deelnemers zijn? Dit hangt vooral af van wat voor setting de pubquiz in gehouden wordt. Als café kan je bijvoorbeeld een poster ophangen of een evenement aanmaken op Facebook. Als bedrijf bereik je het personeel uiteraard heel makkelijk via e-mail. En als vereniging zijn er ook veel manieren om de leden te bereiken. Het fijne is dat je meestal maar 1 iemand enthousiast hoeft te krijgen en die aan weet te zetten om een team te formeren.
- De quizmaster is een enorm bepalende factor. Er is een groot verschil tussen het klakkeloos oplezen van de vragen en het vol enthousiasme presenteren van een leuke avond. De ervaren quizmasters van pubquizshop.nl spelen altijd in op het publiek. Niet elke grap is geschikt voor elke doelgroep en dat geldt ook voor het niveau van de quizvragen. Doe je liever zelf de presentatie zorg dan dat je je steeds weer goed voorbereid. Weet welke vragen er komen en wat voor publiek je in de zaal hebt.
- Hoewel het stukje 'pub' in pubquiz doet vermoeden dat je een pubquiz alleen in een kroeg kunt organiseren is dat zeker niet waar. Ook een sport- of bedrijfskantine of zelfs een huiskamer kan perfect dienst doen als locatie voor je pubquiz. Het helpt wel als je daar een kroegsfeer probeert te creëren. Denk daarbij aan sfeervol licht en bijvoorbeeld een bakje nootjes op tafel.
- De quizvragen bepalen ook het succes van de avond. Ook hierbij is het belangrijk om deze af te stemmen op de deelnemers. Zowel qua moeilijkheidsgraad als qua onderwerpen. Onze ervaring is dat je een quiz niet te moeilijk, maar ook zeker niet te makkelijk moet maken. En dat je bij een voetbalvereniging niet aan hoeft te komen met een ronde met 10 hockeyvragen. Onze pubquizpakketten zijn dan ook zo opgebouwd dat ze geschikt zijn voor iedereen en met onze maatwerk service kunnen we een pubquiz helemaal afstemmen op je specifieke doelgroep.
- In deze tijd dat alles digitaal gebeurt blijkt het enorm leuk om gewoon met pen en papier te werken bij je pubquiz. Daarom bevatten onze pubquizpakketten ook handige antwoordformulieren om te printen voor ieder team. Uiteraard moet je ook voor voldoende pennen zorgen, want die heeft niet iedereen zelf op zak.
- Last but not least: zet de winnaar in het zonnetje! Een pubquiz is een strijd tussen de teams. Dus zorg dat je aan het einde van de quiz een winnaar kunt aanwijzen. Met het scoreformulier in onze pakketten is dat heel eenvoudig. Zorg tenslotte voor een passende prijs (medailles, beker, fles champagne, etc.) voor de winnaars en bijvoorbeeld een poedelprijs voor het team dat onderaan eindigt. Zo'n aandenken zorgt er voor dat er ook ná je quizavond nog nagepraat wordt over je pubquiz.
1 reactie
Beste,
Wij willen voor ons bedrijf een pubquiz organiseren. Ons bedrijf is gevestigd in Amsterdam, maar collega’s zijn ontzettend internationaal. Ik denk dat het enige continent dat niet wordt gerepresenteerd in onze groep, Antarctica is. Ik vraag me af of u wat meer informatie kan geven over de verschillende rondes die in het Engelstalig pubquizpakket worden aangeboden.
Bijvoorbeeld, Voor General knowledge en Music, zijn deze vragen niet Nederlands vertaalde algemene kennisvragen en Nederlandse muziek? Bovendien vroeg ik mij ook af wat de ronde “who’s number 4” inhoudt, en wat de vragensoorten zijn bij de ronde “people with food in their names”
Graag zie ik uw reactie tegemoet. Alvorens dank!
Groet,
Yamell